Co powinien zawierać plakat teatralny?

Reklama teatralna sięga daleko - jej historia zaczyna się już w czasach starożytnych. Wraz z rozwojem kultury i pojawieniem się nowych form graficznych oraz drukarskich, plakat teatralny dynamicznie ewoluował przez lata, aż do współczesności. Obecnie ta forma reklamy wspierana jest również przez wirtualne narzędzia rozpowszechniania informacji. Współcześnie plakaty teatralne najczęściej spotkać można w gablotach i na tablicach ogłoszeniowych obiektów związanych z kulturą oraz rozwieszone na miejskich słupach. Takie ogłoszenia drukuje się zazwyczaj na dużym formacie; klasycznie są to wymiary 70 x 100 centymetrów.

Co powinien zawierać plakat teatralny?

Plakat teatralny we współczesnym świecie

Reklama teatralna sięga daleko - jej historia zaczyna się już w czasach starożytnych. Wraz z rozwojem kultury i pojawieniem się nowych form graficznych oraz drukarskich, plakat teatralny dynamicznie ewoluował przez lata, aż do współczesności. Obecnie ta forma reklamy wspierana jest również przez wirtualne narzędzia rozpowszechniania informacji. Współcześnie plakaty teatralne najczęściej spotkać można w gablotach i na tablicach ogłoszeniowych obiektów związanych z kulturą oraz rozwieszone na miejskich słupach. Takie ogłoszenia drukuje się zazwyczaj na dużym formacie; klasycznie są to wymiary 70 x 100 centymetrów

Informacyjna funkcja plakatu

Co zawiera plakat teatralny tak na dobrą sprawę? Odpowiadając na to pytanie, należy się odwołać do zupełnie pierwotnej roli tego typu ogłoszenia: do jego roli informacyjnej. Plakat teatralny w swych pierwszych założeniach miał zawiadamiać potencjalnych odbiorców o planowanym wydarzeniu. Kwestia jednoczesnego marketingu została uznana za istotną dużo później, dopiero w XX wieku, kiedy różnego typu materiały reklamowe zaczęły być rozpowszechniane na szeroką skalę.

Nawet dziś uważa się, że pierwszą funkcją plakatu teatralnego powinna być jego wartość informacyjna. Z tego względu każde ogłoszenie tego typu powinno zawiadamiać o tytule sztuki, miejscu wydarzenia oraz o terminie, w którym odbędzie się spektakl. To dla potencjalnego widza są zupełnie podstawowe informacje. Oprócz nich, należy również zamieścić nazwisko reżysera, autora scenariusza oraz głównych aktorów. Oczywiście nie chodzi o to, aby na plakacie znalazły się same napisy - mają one w nienachalny sposób uzupełniać wizualną oprawę powstałej grafiki. Z tego względu dobrym rozwiązaniem jest, aby zamieszczony na plakacie tekst został ograniczony do niezbędnego minimum i zawierał wyłącznie wyżej wspomniane informacje. Pamiętajmy, że to wartość wizualna plakatu jako grafiki wpłynie na to, czy potencjalny odbiorca w ogóle będzie chciał się zapoznać ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi spektaklu.

Krótka historia plakatu teatralnego

Reklama teatralna obecna była już w starożytności - ogłoszenia o planowanej sztuce najczęściej zamieszczano na murach i ścianach budynków. W średniowieczu zaś o wydarzeniu zawiadamiała sama trupa teatralna, która chodziła po mieście i osobiście zachęcała mieszkańców do wzięcia udziału w wydarzeniu. Prawdziwa rewolucja w reklamie nastąpiła po wynalezieniu prasy drukarskiej - to wówczas zaczęły powstawać pierwsze tworzone na dużą skalę afisze teatralne. Początkowo były one niewielkich wymiarów; moda na plakaty wielkoformatowe nadciągnęła z Francji (miało to miejsce w czasach baroku). Plakaty w formie znanej już dzisiaj, łączące ze sobą zarówno tekst, jak i obraz, zaczęły powstawać w XIX wieku. Produkcja kolorowych plakatów teatralnych rozpoczęła się wraz z wynalezieniem litografii i dynamicznie rozwijała się na przełomie XIX i XX wieku, kiedy tworzone ogłoszenia stawały się czymś na miarę sztuki użytkowej. Spopularyzowanie fotografii w XX wieku również wpłynęło na sztukę kreowania plakatów teatralnych, które od tego okresu zaczęły łączyć w sobie nie tylko grafikę i tekst, lecz również artystyczne zdjęcia.

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium